Translate/Prevedi

Croatian English French German Hebrew Italian Portuguese Russian Spanish

Zvono na uzbunu: 375.000 nezaposlenih, 242.000 blokiranih računa, dakle gotovo milijun ljudi bez sredstava za život. Ovrhe su obilježile prošlu godinu, potvrđuju i više od 242.000 blokirana računa građana. Uz 375 tisuća nezaposlenih, brojke zvone na uzbunu, upozorava Ilija Rkman iz Potrošača jer broj blokiranih računa valja množiti s dva, tri ili četiri člana obitelji koji privremeno ostaju bez sredstava za život i ne mogu zadovoljiti osnovne životne potrebe.

– Možemo govoriti o brojci od 484.384 do 968.768 građana koji nemaju sredstava za život, osim „sredstava koja se izuzimaju od ovrhe“, a strah građana da će ih sutra sačekati rješenje o nekoj ovrsi stvara ozračje posvemašnje pravne nesigurnosti – kaže Rkman, voditelj Savjetovališta za zaštitu potrošača Zagreb i predsjednik Saveza „Potrošač“. Ususret Svjetskom danu prava potrošača (WCRD), od Ministarstva pravosuđa i financija traži žurno organiziranje okruglog stola o temi prijepora o ovršnom zakonu i iznalaženju načina podizanja pravne zaštite građana tijekom ovršnog postupka. Prozvani su se već jednom oglušili na ovo traženje u siječnju. Potrošač ponajprije predlaže da se smanje troškovi ovršnog postupka, koji ispadnu neusporedivo veći od samog duga. Ovisno o protoku vremena od nastanka dugova, troškovi se uvećavaju za javnobilježničku nagradu, odvjetničku naknadu, dobivanje pravomoćnosti, trošak izlista blokade po računu. Dakle, da bi dužnik uopće vidio tko ga je i koliko ovršio, potom i naknada za deblokadu računa...

– Za dug od 240 kuna odvjetnički ured “napumpao” je 900 kuna troškova. Što je dug stariji, veća je kamata na glavnicu i na troškove. Naplaćuju pravomoćnost ovrhe, a ona nastupa tek nakon suda. Fina neopravdano naplaćuje izlist blokade po računu, prije je bilo 50, a sada više od 70 kuna. Zatim, kad se ovrhovoditelj naplati, više od 200 kuna naplaćuju deblokadu – nabraja Igor Vujević iz Potrošača pitajući zašto ne postoji model obavijesti kad se zna da 75 posto građana nema pojma da im sjeda neka ovrha. To je jedini način da se riješe golemi problemi ovrhe jer, pita se Vujević, ako interes države nije zaštititi građane, onda ne znamo koji jest. Potrošač traži i da se ovršni zakon dopuni odredbom po kojoj bi svaki građanin mogao otvoriti zaštićeni podračun na koji bi tvrtke i mirovinski zavod usmjeravali dio plaće ili mirovine sukladno članku 172. Ovršnog zakona. Smatraju i da se ovršni postupak treba učiniti transparentnijim. Također iniciraju i zaustavljanje prakse odugovlačenja ovršnog postupka i pogodovanje ovrhovoditeljima te definiranje preciznog odnosa ovršnog zakona i zastare iz Zakona o obveznim odnosima.

Večernji list

Dvanaest godina napornog i sustavnog rada, sudjelovanja u izradi zakona i propisa iz problematike zaštite potrošača... U suradnji s udrugom “Franak” Društvo Potrošač pokrenulo je kolektivnu tužbu za zaštitu korisnika financijskih usluga... Dobivena teška pravna bitka protiv jedne velike kompanije glede dokazivanja javnih tvrdnji o lošijoj kvaliteti deterdženta od istoimenih koji se prodaju na zapadnoeuropskom tržištu... Mnogo je borbi iza njih, a još ih mnoge i čekaju.

– Svi problemi u EU problemi su i hrvatskih potrošača, s time što su kod nas svi europski problemi puno izraženiji i teži. Obrazovanje je potrošača strateška zadaća države i ulaganje za danas i sutra. Na toj zadaći ne smije se štedjeti jer država, hrvatski sustav zaštite potrošača, potrošači i hrvatski potrošački pokret moraju danas biti spremni za ulazak u EU – ističu Jadranka Kolarević i Ilija Rkman iz Potrošača te napominju kako od Vlade i Grada Zagreba imaju vrlo malu potporu:

– Grad Zagreb godinama ne ispunjava ustavne i zakonske obveze sufinanciranja rada savjetovališta. Takvu ocjenu potvrđuje 92,1% od 4913 anketiranih potrošača na našem portalu, pri čemu ističu dvije poruke: hrvatski potrošači NE uživaju ista prava kao i potrošači u EU te je tvrdnja da hrvatski potrošači uživaju ista prava kao i potrošači u EU tek na razini retorike – objašnjavaju iz Potrošača. Smatraju kako žurno treba početi ispunjavati sve obveze preuzete potpisivanjem ugovora sa EU. Napominju da potrošači imaju prava, ali i obveze:

– Imaju pravo na prigovor, na reklamaciju, na odgovor u zakonskom i razumnom roku te pravo na pravnu zaštitu. Imaju na raspolaganju četiri savjetovališta, financijski slabo kapacitirana, ali postoje zbog informiranja i pružanja pravne pomoći. Trebaju biti ustrajni u ostvarivanju zakonskih prava. Iako kažu da se postupno podiže razina svijesti potrošača o pravima i obvezama, potrebno je još puno truda i rada da bi se izbjegle vječne muke potrošača:

– Svjedoci smo dugog rješavanja potrošačkih upita i reklamacija. Odugovlačenje reklamacijskog predsudskog i sudskog postupka pogoduje trgovcima (nepoštenim), a šteti potrošačima, ali i poštenom poslovnom sektoru – kažu J. Kolarević i I. Rkman, a kao pokazatelj koliko se radi na zaštiti potrošača najbolje govore brojke:

– Četiri savjetovališta i nekoliko udruga riješili su više od 20.000 reklamacija potrošača (od toga savjetovalište u Zagrebu 8664). To je najbolji pokazatelj da smo spremni uložiti znanje i iskustvo i riješiti i najsloženije reklamacije – zaključuju.

Večernji list

U Hrvatskoj djeluje 16 ovakvih udruga, uz dva krovna saveza, no nitko od njih nije pozvan u radnu skupinu za izradu novog Zakona o zaštiti potrošača .

U Ministarstvu gospodarstva izrađuje se, kako doznaje Novi list, novi Zakon o zaštiti potrošača, krovni zakon koji uređuje ovo područje, no u njegovu izradu ovaj put, za razliku od 2003. kada se zakon prvi put donosio, i kasnije u nekoliko navrata mijenjao, Ministarstvo nije uključilo potrošačke udruge. U Hrvatskoj aktivno djeluje 16 takvih udruga, uz dva krovna saveza udruga, no nitko od njihovih predstavnika nije pozvan u radnu skupinu za izradu zakona niti je nacrt zakona dosad vidio.

"Skrivati nacrt zakona od potrošačkih udruga nama je neshvatljivo, i vrlo čudno. Umjesto da komunikacija između nas i zakonodavca, koja je bila vrlo dobra sve od 2003. do 2009. godine, napreduje, ona je sve lošija. Čini se da su potrošačke udruge u Hrvatskoj postale samo demokratski ukras", ističe Ilija Rkman, predsjednik Potrošača - Hrvatskog saveza udruga za zaštitu potrošača.

Postoji, napominje, Nacionalno vijeće za zaštitu potrošača, koje broji 20 članova i kojeg je osnovala Vlada, a u kojem se nalaze i četiri predstavnika potrošačkih udruga. Iako bi se, kao tijelo koje sudjeluje u kreiranju politike zaštite potrošača, moralo sastati svaka tri mjeseca, Vijeće je zadnji put svoj sastanak imalo u svibnju, prije toga samo u veljači, dok u radnu skupinu za izradu novog zakona nitko od ta četiri člana, kao ni od još četiri njihova zamjenika, nije pozvan.

Ministarstvo je na samo jedan sastanak o izmjeni zakona pozvalo Tomislava Lončara iz Saveza udruga za zaštitu potrošača Hrvatske, kojem, kako kaže Lončar, nije predočen nacrt zakona, već mu je samo rečeno da se izjasni oko tri članka zakona. Ministarstvu je uputio pismo kojim izražava negodovanje zbog takvog načina donošenja zakona. Lončar je, kako navodi, u radnoj skupini za izradu zakona bio i 2003. i 2009. godine, sada tamo nije nitko. Zašto, iz Ministarstva ne odgovaraju konkretno.

"Gospodin Lončar pozvan je da ukoliko ima konkretne prijedloge za izmjenom pojedinih odredbe Zakona, da ih dostavi Ministarstvu gospodarstva, kako bi se razmotrila mogućnost njihove implementacije. Međutim, Ministarstvo gospodarstva do danas nije zaprimilo ni jedan prijedlog udruga za zaštitu potrošača vezano uz navedenu problematiku", odgovaraju u Ministarstvu gospodarstva. Kako pak uzvraćaju Lončar i Rkman, na što bi se potrošačke udruge trebale referirati, kad nacrt zakona nisu ni vidjele, i kad su svim članovima Nacionalnog vijeća informacije o njemu zatajene? Prema neslužbenim informacijama, novi bi se zakon na Vladi trebao naći u prvom tromjesečju iduće godine.

h-alter.org

Komentar Saveza:

Čudna logika Ministarstva ???

„Ministarstvo gospodarstva do danas nije zaprimilo ni jedan prijedlog udruga za zaštitu potrošača vezano uz navedenu problematiku“ ??????

Na ŠTO dati očitovanje, amandmane, prijednoge, sugestije ako NEMATE PREDLOŽAK !!!

Zaborali su na naše prijedloge dopune Zakona i analize PROBLEME provedbe Zakona koje smo višenaratno slali Ministarstvu u sklopu (1) Godišnjih izvješća o radu Savjetovalištu za potrošače, (2) Izmjene i dopune Zakona o zaštiti potrošača kada je uvršten članak o TIME-SHARING, (3) Izvješće o realizacije Akcijskog programa 2011 i 2012, te Izvješće o realizaciji Nacionalnog programa za zaštitu potrošača u razdoblju 2009-2012. Godine.

Dakle, imaju dovoljno naših sugestija i prijedloga dopune Zakona. Međutim, mi pišemo prijedloge i analize koje su redovito tijekom 2011 -2013. godine „demokratski ukras“.

Konačni učinak – Zakon o potrošača se postupno od 2007- godine do danas reducira prava potrošača i ovlasti udruga.

Zanimljivosti

Rečenice koje su obilježile 2013. potrošačku godinu

REČENICE KOJE SU OBILJEŽILE 2013. GODINU I POSTALE SU DIJELOM IZJAVA DRŽAVNIH DUŽNOSTNIKA, UDRUGA POTROŠAČA I MEDIJA

Konferencija-privatnost

Afera "Piletina"

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information

Pravo na zdravu hranu

WCRD 2015


WCRD 2015 Karta
CI aktivnosti članova, zdravstveni pokazatelji i aktivnosti ovogodišnje kampanje.
Pogledaj kartu →
Scroll to top

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information