Translate/Prevedi

Croatian English French German Hebrew Italian Portuguese Russian Spanish

Već duže vrijeme, prema podacima Eurobarometra za 2014. godinu, zna se da je Hrvatska dostigla dno u redoslijedu članica EU. No informacija se nije mogla sakrivati zauvijek, a njome se potvrđuje anketa koju je provela Organizacija „ROZP“ 2012. godine, da potrošači u Karlovcu za zaštitu svojih potrošačkih prava najviše vjeruju udrugama za zaštitu potrošača (100%) u odnosu na tijela lokalne samouprave i trgovce.

Kad se saznalo za ove službene podatke istraživanja Eurobarometra, odnos prema udrugama za zaštitu potrošača od strane tijela državne uprave, u Hrvatskoj je postao omalovažavajući i diskriminirajući, o čemu govori podatak da udruge za zaštitu potrošača ove godine od Vlade i resornog ministarstva nisu dobile ni lipe potpore za svoj rad, za razliku od drugih skupina udruga u Hrvatskoj. Trend je pratio i Grad Zagreb koji, i pored obećanja gradonačelnika, nije financijski podupro rad udruga za zaštitu potrošača.

Slično je sa regionalnom i lokalnom samoupravom, posebno od rujna ove godine kada je Ministarstvo gospodarstva dalo naputak istima da smiju donirati novac udrugama za zaštitu potrošača isključivo preko natječaja. Jasno da kod „malih“ donatora, koji će raspisati natječaj, troškovi izrade projekta nadmašuju moguću donaciju. U Karlovačkoj županiji je 2013. godine 65% općina podupiralo rad udruga sa 500 – 3.000 kn, a gradovi Karlovac - 38.000,00 kn, Ogulin – 5.000,00 kn, Ozalj – 3.000,00 i Slunj 2.000,00 kn, te Karlovačka županija sa 10.000,00 kn. U 2014. godini potpora se značajno smanjuje, a naročito u drugoj polovici godine, kada je ukinuta.

Zašto je izvede tako drastičan pokušaj „eutanazije“ udruga za zaštitu potrošača, neka potrošači sami zaključe raščlanjujući rezultate istraživanja koje je provedeno na zahtjev EK.

Ispitanicima je bilo postavljeno pitanje kojem bi izvoru prvenstveno najviše vjerovali, a kojem izvoru manje. Više od četiri od deset osoba(43%) izjavilo je da bi prvenstveno najviše vjerovalo nevladinoj potrošačkoj udruzi – bio je to daleko najpopularniji odgovor. Samo više od jedne desetine ispitanika (11%) izjavilo je da bi prvenstveno najviše vjerovalo prijateljima i rodbini.

Manje od jedne desetine ispitanika izjavilo je da bi prvenstveno najviše vjerovalo odvjetnicima (8%), TV emisiji „Potrošački kod“ (8%), TV emisiji „Provjereno“ (8%), državnim ili drugim javnim tijelima (7%) ili vlasnicima trgovina te drugim prodavačima (7%).

Kombiniranjem prvog i drugog izbora ispitanika, podaci ukazuju na to da je šest od deset osoba (60%) izjavilo da bi vjerovalo nevladinoj potrošačkoj udruzi, dok je tri od deset osoba (30%) izjavilo da bi vjerovalo TV programu „Potrošački kod“. Otprilike jedna četvrtina vjerovala bi obitelji i rodbini (27%) ili TV programu „Provjereno“ (24%), dok bi više od jedne petine vjerovalo odvjetnicima (22%).

Relativno mali broj osoba svrstava vlasnike trgovine, prodavače ili pružatelje usluge (16%) ili državna ili druga javna tijela (15%) među dva najpouzdanija izvora informacija.

Uzimajući u obzir sociodemografske podatke za kombinirani prvi i drugi izbor, možemo vidjeti da žene više vjeruju većini izvora informacija te osobito nevladinim potrošačkim udrugama (63% naprama 56%). Izuzetak čine prijatelji i rodbina kojima muški ispitanici više vjeruju (29% naprama 25%).

Osobe u skupini od 21 do 30 godina više vjeruju prijateljima i rodbini (30% naprama 25%) te vladi (18% naprama13%).

Ispitanici s višim stupnjem obrazovanja mnogo više vjeruju nevladinim potrošačkim udrugama (68% naprama 35%) u usporedbi s osobama koje su završile školovanje u dobi od 15 godina ili ranije koje pak više vjeruju TV programu „Provjereno” (41% naprama 21%) te prijateljima i rodbini (31% naprama 25%).

Osobe koje žive u velikim gradovima više vjeruju nevladinim potrošačkim udrugama u usporedbi s osobama koje žive u ruralnim sredinama (68% naprama 53%), dok su ruralni ispitanici više skloni vjerovati vlasnicima trgovina ili pružateljima usluga (19% naprama12%).

Na regionalnoj razini, ispitanici u Istri, Rijeci i Gorskom Kotaru (67%) najviše vjeruju nevladinim potrošačkim udrugama, dok ispitanici u Lici i Banovini (51%) najmanje vjeruju navedenim udrugama.

Istraživanje je proveo TNS Political& Social na zahtjev Europske komisije, Glavne uprave za zdravlje i potrošače (DG SANCO) © Europska unija, 2014

Flash Eurobarometer 389 „Prava potrošača u Hrvatskoj „ (original pdf)

 

Karlovac, 26. listopada 2014.

Pripremio:

Željko Tomašić, mag.ing.aedif

Zanimljivosti

Rečenice koje su obilježile 2013. potrošačku godinu

REČENICE KOJE SU OBILJEŽILE 2013. GODINU I POSTALE SU DIJELOM IZJAVA DRŽAVNIH DUŽNOSTNIKA, UDRUGA POTROŠAČA I MEDIJA

Konferencija-privatnost

Afera "Piletina"

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information

Pravo na zdravu hranu

WCRD 2015


WCRD 2015 Karta
CI aktivnosti članova, zdravstveni pokazatelji i aktivnosti ovogodišnje kampanje.
Pogledaj kartu →
Scroll to top

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information