Translate/Prevedi

Croatian English French German Hebrew Italian Portuguese Russian Spanish

Republika Hrvatska je u lipnju 2011. godine zatvorila pristupne pregovore s Europskom Unijom. U prosincu 2011. ex Premijerka i Predsjednik RH su potpisali pristupni Ugovor između RH i Europske unije. Danas smo 28. Članica Europske unije. U razini 99 posto uskladili smo hrvatski zakonski okvir, uključujući i propise iz područja Politike potrošača. Danas je proteklo preko 6 mjeseci nakon ulaska RH u člantvo EU. Zašto čekamo još uvijek sklopne tekstove hrvatskih zakona. Naime, u završnim odredbama niza zakona stoji tekst „Članci od X do Y neće se praviti do ulaska RH u članstvo Europske unije !!!

 Zašto treniramo praksu, standarde i norme i pravila ‘'igre’' EU-a?

Kada često pitamo zašto je tome tako, dobivamo odgovore „Čekamo ulazak u članstvo EU“ ???

Danas, Republika Hrvatska je 28. članica Europske Unije !!!

Ovakvo čekanje, nažalost, otvara trgovcima i davateljima javnih usluga manevarski prostor za pojavu nepoštene poslovne prakse na štetu potrošača (opomene, ovršna rješenja prastarih dugova ili “dugova”, nejasni modeli definiranja različitih naknada, fiksnih dijelova mjesečnih računa, nepošteni ili nejasni ugovori, tsunami ovogodišnjih poskupljenja svega čega …).

Hrvatska prihvatila je provedbu svih obveza nakon zatvaranja Poglavlja 28 – Zaštita potrošača i Zdravlja.

Hrvatski potrošači:

- Imaju prava i imaju obaveze,

- Imaju pravo na prigovor, na reklamaciju, na odgovor u zakonskom i razumnom roku, te pravo na pravnu zaštitu,

- Imaju na raspolaganju četiri Savjetovališta, financijski slabo kapacitirana, ali postoje zbog njihova informiranja i pružanja pravne pomoći. Imaju gdje dobiti informacije i poduku, važne za njihovu orijentaciju, te ih trebaju koristiti,

Trebaju biti ustrajni u ostvarivanju svojih zakonskih prava.

U konačnici, godinama poručujemo : „HRVATSKI POTROŠAČ – MORA KONAČNO POSTATI KLJUČNI I GOSPODARSKI ČIMBENIK I REGULATOR NACIONALNOG I EU TRŽIŠTA ROBA I USLUGA“.

U svim strateškim dokumentima iz ovoga područja je lijepo napisano sljedeće:

-       "Zaštita potrošača i zdravlja područje je od javnog interesa i kao takvo osnova je svakog učinkovitog, konkurentnog i pravičnog društva.

-       Zaštita potrošača nije samo ekonomska kategorija, već i civilizacijska stečevina razvijenih demokracija, uređenih tržišta i sustav vrijednost u stalnom razvoju koji osigurava pravnu zaštitu, sigurnost i zdravlje potrošača.

-       Učinkovit sustav zaštite potrošača u državama članicama Europske unije, SAD-a i Kanade nezaobilazan je dio demokratskoga imidža tih država.

-       U konačnici to je i označnica razine zaštite temeljnih prava i dostojanstva ljudske osobe. U državama uređenih tržišta i izgrađenoga sustava za zaštitu potrošača glas udruga potrošača, javnost i državne institucije slušaju s pozornošću i uvažavaju držeći ih korektivom i glasom naroda“.

 

Ova retorika niti daje odgovore niti operativna rješenja za aktualne probleme hrvatskih građana :

(1) povećava se broja sve složenijih upita i reklamacija potrošača i upozorava nas na drastično narušavanje ravnoteže gospodarskih interesa između potrošača, s jedne strane i trgovaca (davatelja usluga, proizvođača), s druge strane !!!

(2) Tijekom zadnjih 14,5 mjeseca „Ovršni zakon“ visi ponad glava građana RH poput Damoklovog mača !!!

(3) Nariješeni problemi iz 2009., 2010. i 2011. godine multiplicirali su se u raznoraznim varijantama koji stvaraju pravnu nesigurnost i svekoliki nered u životu građana !!!

Svjedoci smo predugog vremena rješavanja potrošačkih upita i reklamacija, a odugovlačavanje reklamacijskog predsudskog i sudskog postupka pogoduje trgovcima (nepoštenim) na štetu potrošača, ali i poštenog poslovnog sektora. Postala je opasna pojava tumačenja različitih odredbi propisa po mjeri trgovaca, kršenje procedure tijekom donošenja odluka. Četiri Savjetovališta i nekoliko udruga riješila su preko 20.000 složenih reklamacija potrošača (od toga samo Savjetovalište u Zagrebu 8.664 kompleksnih savjeta). Taj učinak je najbolji pokazatelj kako smo spremni uložiti svo naše znanje, vještine i iskustvo i rješiti i najsloženije reklamacije.

Pri tome parafraziram izjavu g. Jamesa Guesta, predsjednika CI-a : “Zadaća globalnog, europskog i nacionalnog potrošačkog pokreta je borba za poštene odnose između potrošača i trgovaca na tržištu – i hrvatske udruge potrošača i naša Savjetovališta moraju pobijediti u toj borbi!!!”.

Naime, potrošač nije tek broj već je ljudsko biće apsolutne vrijednosti koje ima svoja prava, obvezu i ljudsko dostojanstvo !!!.

Obrazovanje potrošača je strateška zadaća države i ulaganje za danas i sutra.

Nakon 14 godina našega upornoga i sustavnoga rada sa potrošačima, postupno se podiže razina njihove svjesti o svojima pravima i obvezama. Obveza svih nositelja zaštite potrošača je sustavno informiranje i educiranje potrošača kao odgovor na današnju dijagnozu „pravnu nesigurnost i svekoliki nered u životu hrvatskih građana“. Redovito, pa i tijekom kampanje „Izgradnje finacijske pismenosti potrošača“, ponavljamo nekoliko poruka:

- Aktivni građanin je zaštićen potrošač !!!
- Sustavno informiran, educiran i savjetovan potrošač je subjekt i regulator nacionalnog i jedinstvenog EU tržišta roba i usluga !!!
- Sustavno informiran i educiran i inspekcijski nadziran trgovac je zapreka za kršenje propisa i preduvjet za djelovanje tržišta prema načelima dobre poslovne prakse !!!

Na realizaciji ove zadaće ne smije se štediti jer hrvatska država, hrvatski sustav zaštite potrošača, potrošači i hrvatski potrošački pokret moraju danas biti spremni preuzeti izazovi nakon ulaska RH u članstvo Europske unije.

Upozoravamo Vladu, Sabor, Ministarstva i ostale nositelje zaštite potrošača:

„Ulaganje u obrazovanje potrošača i jačanje učinkovitosti hrvatskoga potrošačkog pokreta, je najučinkovitija zapreka pretvaranju Hrvatske i hrvatskog tržišta u odlagalište nekvalitetne i zdravstveno upitne vrijednosti proizvoda“ !!!

„Poslovni dnevnik“

Gost kolumnist, Ilija Rkman, predsjednik Saveza 'Potrošač', Zagreb

Zanimljivosti

Rečenice koje su obilježile 2013. potrošačku godinu

REČENICE KOJE SU OBILJEŽILE 2013. GODINU I POSTALE SU DIJELOM IZJAVA DRŽAVNIH DUŽNOSTNIKA, UDRUGA POTROŠAČA I MEDIJA

Konferencija-privatnost

Afera "Piletina"

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information

Pravo na zdravu hranu

WCRD 2015


WCRD 2015 Karta
CI aktivnosti članova, zdravstveni pokazatelji i aktivnosti ovogodišnje kampanje.
Pogledaj kartu →
Scroll to top

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information